00e854dabc264ed630fe5bb3a7340351121d8c4bdhttps://www.lekkermakkelijk.nl

Pieter de Reus uit Grootschermer

Mei 2011

Pieter de Reus uit Grootschermer

‘Het Hart van de buurt’
Toepasselijke slogan voor Troefmarkt de Reus

Pieter de Reus (40) is in zijn familie de vierde generatie met een eigen zaak in de weidse Schermer. Na de mavo en middelbare detailhandelschool liep hij stage bij verschillende supermarkten, waarna hij 5 jaar bij Albert Heijn in Amsterdam bleef. In 1996 was het tijd om bij zijn ouders in de zaak te komen in het mooie Grootschermer.

Inmiddels runt Pieter zijn Troefmarkt samen met zijn vrouw Adiënne en drie vaste krachten. Zoals hij zelf zegt kan hij de winkel ‘heel goed aan hen overlaten’. ’s Ochtends gaat Pieter op pad om de boekjes op te halen, ‘voor mensen die het gemak zoeken’. ’s Middags worden de bestellingen afgeleverd, per weekdag een andere wijk. Ook het aanleveren en verzorgen van spullen voor barbecues en feestjes kan geregeld worden. En natuurlijk hoort daar een fles Reuzenbitter bij, een unieke kruidenbitter naar oud Schermer recept, alleen verkrijgbaar bij Troefmarkt de Reus.

WERK & GEZIN
Het bevalt Pieter de Reus uitstekend zo. ‘Het is hard werken, maar ik kan hierdoor ook veel thuis bij mijn gezin zijn. We hebben drie dochters, Yvanka van 6 en een tweeling Maaike en Daphne van bijna 3. Schitterend, het zijn gezellige kinderen.’
Of de dochters de vijfde generatie supermarkthouders worden? ‘Daar denk ik nu nog niet over na, dat kan nog wel twintig jaar wachten, hoor!’

BETROKKEN BIJ DE BUURT
Pieter is naast zijn gezin en het ondernemen actief in de buurt: als lid van de vrijwillige brandweer en als voorzitter van GSV, de voetbalvereniging van Grootschermer. In oktober wordt het 90-jarig bestaan gevierd en in de aanloop zijn er tal van activiteiten. Bij het afnemen van het interview was Pieter vooral druk met het organiseren van een rommelmarkt op 21 mei, in samenwerking met de kerk.

De winkel is met deze maatschappelijke activiteiten ook een trefpunt te noemen. Dat is meer mensen opgevallen: Troefmarkt de Reus was in 2009 Buurtsuper van het jaar. ‘Dat is echt een bekroning op je werk,’ vertelt Pieter. ‘Het ging om het hele pakket: verse spullen, de service, het bezorgen.’ Ongetwijfeld speelde ook de betrokkenheid bij de buurt een rol. Op www.troefmarktdereus.nl is informatie te vinden over evenementen en ander lokaal nieuws. Al vijf jaar lang wordt elke week het Reusennieuws verspreid in een oplage van 1100 stuks, ook te vinden op de website.
Plannen om de zaak uit te breiden of te verbouwen heeft Pieter momenteel niet. ‘Het gaat goed zo, ik wil vooral deze zaak zo goed mogelijk runnen. Ik ben tevreden met wat ik heb!’


OndernemersKijk hier voor meer portretten

In ieder nummer van Lekker Makkelijk het verhaal van een ondernemer en vaak zijn gezin. Met plezier en vakmanschap bieden zij, dag in dag uit, klanten...

OndernemersOok een favoriete ondernemer?

Ben je ook zo blij met je melkboer, de kruidenier, buurtsuper, rijdende winkel of die vriendelijke dame van de campingwinkel? Stuur de redactie een be...

Alle boodschappen, gewoon in de buurt.

NIX18